Please Release Me
Een alternatieve release voor onverdiend onverdeelde films
Clipboard01.jpg

Ma' Rosa

De Filippijnse filmmaker Brillante Mendoza blinkt uit in het maken van harde, broeierige films. In sociaal-realistische contexten creëert hij een magistrale sfeer van chaos en spanning. Ook Ma’ Rosa is energiek gemonteerd en speelt zich af op een plaats waar het nooit stil lijkt te zijn.

 
ma-rosa_1.15.2.jpg

Ma’ Rosa
Brillante Mendoza
2016 / 110'
Filippijnen
Filipino en Tagalog gesproken / Nederlands ondertiteld
Met o.a. Jaclyn Jose, Julio Diaz, Baron Geisler

Ma’ Rosa - vertolkt door de in Cannes gelauwerde Jaclyn Jose - heeft vier kinderen en een kruidenierswinkel in een arme buurt van de Filippijnse hoofdstad Manila. Om financieel rond te komen, verhandelen zij en haar echtgenoot kleine hoeveelheden drugs. Wanneer ze gearresteerd wordt, is Ma’ Rosa tot alles in staat om haar vrijheid van de corrupte politie terug te kopen.

De Filippijnse filmmaker Brillante Mendoza blinkt uit in het maken van harde, broeierige films. In sociaal-realistische contexten creëert hij een magistrale sfeer van chaos en spanning. Ook Ma’ Rosa is energiek gemonteerd en speelt zich af op een plaats waar het nooit stil lijkt te zijn.

Cinema Zuid Antwerpen
vrijdag 21/12 om 18:00, zaterdag 22/12 om 20:00 en zondag 23/12 om 15:00

Cinema Zed Leuven
donderdag 20/12 om 20:00 en zaterdag 22/12 om 17:00

KASKcinema Gent
woensdag 19/12 om 20:30

Kunstencentrum Buda Kortrijk
woensdag 26/12 om 20:15 en vrijdag 28/12 om 20:15

The Roxy Theatre Koersel
woensdag 26/12 om 21:00

Dave Mestdach, filmcriticus bij Knack Focus, over Ma’ Rosa:

“Ik zag Ma’ Rosa twee jaar geleden in Cannes, waar Jaclyn Jose de prijs voor Beste Actrice binnenhaalde. Een opvallende prijs, want regisseur Brillante Mendoza werkt immers vaak met amateur-acteurs. Op die manier scherpt hij het naturalisme en de documentaire-feel aan.

Ook in zijn andere films, zoals Kinatay, toont Mendoza zich een meester in het uittekenen van een milieu. Hij zuigt de kijker mee naar een specifieke plek en laat de kleuren zien en de geuren ruiken. Enkel in een bioscoopzaal komt die immersie helemaal tot zijn recht.

Mendoza heeft heel lang uitsluitend reclame gemaakt en die schade wil hij, naar eigen zeggen, inhalen. Zijn films getuigen, misschien niet toevallig, van een jachtigheid, een urgentie; ze zijn broeierig en energiek. Mendoza maakt films alsof zijn leven ervan afhangt. Dat doet hij vaak op een guerrilla-manier, waardoor zijn beelden soms slordig overkomen, maar tegelijk gaat hij gestileerd te werk met lange shots en gechoreografeerde bewegingen.

Ma’ Rosa is als een 100 minuten lange lijn coke, die je onderdompelt in de opgefokte grootstadjungle.

De film kreeg hier nooit een officiële release, ondanks de prijs in Cannes. Misschien werd de film te gewaagd beschouwd door distributeurs? Nochtans is Ma’ Rosa niet ontoegankelijk. In de kern is het een achtervolgingsthriller, een genre waar het grote publiek toch niet vies van is.”