Zama
Lucrecia Martel
2018 / 115'
Argentinië, Brazilië, Spanje, Dominicaanse Republiek, Frankrijk, Nederland, Mexico, Zwitserland, VS, Portugal, Libanon
Spaans gesproken / Nederlands ondertiteld
Met o.a. Daniel Giménez Cacho, Lola Dueñas, Matheus Nachtergale
De nieuwste film van de Argentijnse Lucrecia Martel is andermaal een staaltje van haar regietalent. Met haar eigenwijze stijl hekelt ze in Zama de Spaanse koloniale bezetting in de 18de eeuw.
Het leven is tot stilstand gekomen voor Don Diego de Zama, gezant van de Spaanse koning, anno 1790 in een afgelegen tropisch dorp in wat later Paraguay zal worden. Zijn vrouw en kinderen heeft hij al jaren niet meer gezien, en de betalingen uit het thuisland worden sporadischer en kleiner. Het wachten is op de brief van de koning die zijn overplaatsing naar Buenos Aires zal bevestigen. Maar de brief komt niet. De hitte zindert, niets in de nederzetting lijkt stabiel, niemand is te vertrouwen. Zama verliest langzaam de grip op de realiteit en bijt zich vast in een hopeloze missie naar de verraderlijke binnenlanden.
Deze bijzondere satire, gebaseerd op een roman van Antonio di Benedetto, is gefilmd in de typerend zinderende en koortsige stijl van de Argentijnse topcineaste, bekend van La Ciénaga en La Mujer sin Cabeza. “Some movies unfold as dreams; Zama dances us playfully toward the edge of nightmare and then asks us to open our eyes.” (Boston Globe)
Cinema Zuid Antwerpen
vrijdag 21/9 om 18:00, zaterdag 22/9 om 20:00 en zondag 23/9 om 15:00
info en tickets
Cinema Zed Leuven
zondag 23/9 om 19:30 en vrijdag 28/9 om 17:00
info en tickets
KASKcinema Gent
woensdag 26/9 om 20:30
info en tickets
Kunstencentrum Buda Kortrijk
donderdag 27/9 en maandag 1/10 om 20:15
info en tickets
The Roxy Theatre Koersel
vrijdag 28/9 om 21:00
info en tickets
Kevin Decoster, programmator van Kunstencentrum Buda, over Zama:
“Ik zag Zama op het Internationaal Film Festival van Rotterdam begin dit jaar. De Argentijnse Lucrecia Martel heeft een erg eigenwijze manier om verhalen in beeld te brengen. In La Ciénaga (2001) bijvoorbeeld volgden we het verval van een familie aan het kleur van het water van het zwembad. In Zama vallen de vele tableaus van natuur en dorpjes op, met het titelpersonage er bijna toevallig in. In elk van die scènes wordt het gevoel opgewekt dat Zama er niet thuishoort. Hij is een reddeloze semi-bureaucraat die een goeie soldaat denkt te zijn, maar vooral eenzaam is. De film is een omgekeerd heldenverhaal, over een zogezegd machtige conquistador in een systeem dat hij niet snapt; een absurde queeste, waarbij de grond langzaamaan onder zijn voeten wegzinkt.
Zama is een niet-rechtlijnig verhaal over vervreemding en eenzaamheid, een brutale en seksuele film, hoewel je amper expliciete beelden ziet. De toon ligt op de grens tussen realistisch en dromerig, grappig en tragisch. Becket meets Kafka meets Aguirre.
Heel bizar dat deze film geen officiële bioscooprelease kreeg in Vlaanderen - in Nederland kwam hij wel in de arthouses. Lucrecia Martels vorige twee films, La Mujer sin Cabeza (2008) en La Niña Santa (2004), waren hier wel nog in de zalen te zien. Een teken dat het filmlandschap in die jaren veranderd is?”