Western
Valeska Grisebach
2017 / 121'
Duitsland, Bulgarije, Oostenrijk
Duits, Bulgaars en Engels gesproken / Nederlands ondertiteld
Met o.a. Meinhard Neumann, Reinhardt Wetrek, Syuleyman Alilov Letifov
Een groep Duitse bouwvakkers belandt in the middle of nowhere van landelijk Bulgarije. Ze moeten er een kleine waterkrachtcentrale bouwen, maar al snel verschuift alle aandacht naar de inwoners van het nabijgelegen dorpje. In de zinderende hitte van de zomer hangen vooroordelen, machismo en confrontaties in de lucht. Alleen Meinhard, de mysterieuze loner, past niet echt in de groep. Zwijgzaam, tanig en zelfredzaam als Clint Eastwood, lijkt hij op zoek naar iets anders. Ondanks de taalbarrière raakt hij al snel bevriend met een van de bewoners. Met alle gevolgen van dien.
Western, publiekslieveling op tal van festivals, is een verbluffende, spannende en onvoorspelbare film die niet alleen het thema van hedendaags kolonialisme, maar ook enkele van de mensen achter de schermen deelt met Maren Ade’s Toni Erdmann. Bovenal is het een film over onze tijd, waarin globalisering ervoor zorgt dat we allemaal een beetje vreemdeling zijn. Terwijl de wereld aan onze voeten ligt, zoeken we allemaal naar onze wortels.
Cinema Zuid Antwerpen
vrijdag 23/11 om 18:00, zaterdag 24/11 om 20:00 en zondag 25/11 om 15:00
info en tickets
Cinema Zed Leuven
dinsdag 27/11 om 20:00 en vrijdag 30/11 om 17:30
info en tickets
KASKcinema Gent
woensdag 28/11 om 20:30
info en tickets
Kunstencentrum Buda Kortrijk
woensdag 21/11 om 20:30 en maandag 26/11 om 20:15
info en tickets
The Roxy Theatre Koersel
maandag 26/11 om 20:30
info en tickets
Kevin Decoster, programmator van Kunstencentrum Buda, over Western:
“Ik zag de film op het Internationaal Film Festival van Rotterdam begin dit jaar. Valeska Grisebach maakte al twee langspeelfilms, maar is geen gekende naam bij het grotere publiek. Wel werkte ze mee aan Toni Erdmann en eigenlijk is Western daar een perfecte aanvulling op. Ook Western gaat over buitenlandse werkomgevingen en alle miscommunicaties in taal en cultuur van dien. Dat thema van hedendaags kolonialisme en economisch imperialisme deelt Western ook met Zama trouwens.
Western is geen western. En zelfs geen hommage. Grisebach speelt echter met het genre, door variaties op typische elementen zoals het paard en de showdown. Net zoals in westerns, is het hoofdpersonage een stille buitenstaander die orde wil brengen door de goeie te helpen in het verslaan van de slechte. In Western worden deze verhoudingen echter subtiel omgekeerd: als de sterke Duitsers naar Bulgarije gaan om de arme inwoners te ‘helpen’, wie zijn de goeie dan en wie de slechte, wie is ‘wij’ en wie ‘zij’? In een western brengt de buitenstaander beschaving met zich mee, maar hier is die beschaving niet per se een positief iets. Grisebach toont een misplaatst chauvinisme dat verwijst naar de machtsverhoudingen in de EU. Het is de meest relevante niet-gereleaste film van het jaar.
Het is gek dat Western niet verdeeld werd in Vlaanderen, want het is eigenlijk wel een toegankelijke film die een breed publiek kan aanspreken. Hij was al de publieksfavoriet op tal van festivals. Misschien is de titel misleidend, want dit realistische drama is helemaal niet bedoeld voor western-fans alleen.”